maanantai 22. syyskuuta 2008

Toronto & Niagara Falls

Heips kaikille taas!!
Viime viikonloppu vietettiinkin sitten Torontossa ja Niagaran putouksille! Yhteen sanan voin tiivistää viikonlopun: KIVAA!! Eli jos et jaksa lukea koko matkakertomusta niin tuon lyhyemmäksi en voi sitä tiivistää :)
Mutta siis, tässä seuraa meikäläisen matkastoori:

Perjantai

Perjantaina saavuttiin n.3 tunnin bussimatkan jälkeen Toronton keskustaan. Siinä sitten taas hetki ihmeteltiin, koska bussi ei suinkaan vienyt meitä bussiasemalle kuten olettaa saattoi vaan jätti meidät keskelle kaupunkia, jollekkin turistipysäkille. Ja maailmanmatkaajia kun olemme, niin eihän meillä ollut karttaa. En ikinä kantele karttoja mukana, vaan yritin pölliä aina ne ilmaset kartat jostain turistitoimistosta. Kuitenkin, olimme yhteydessä viikonlopun isäntäämme ja hän paikallisti olinpaikkamme, joten lähdimme vaan tallustelemaan eteenpäin.
Olipa ihanaa olla taas suurkaupungissa. Kaikki on vaan niin erilaista: värit,tuoksut, se tunnelma..ah <3 Isäntämme oli siis Anskun tuttu, joka oli ystävällisesti luvannut meille majapaikan hänen luotaan. Hän opiskelee Toronton yliopistossa, jonka kampus alue on todella kaunista!! Toronton yliopisto (yksi niistä rakennuksista)

Saatuamme kamat kämpille, lähdimme pienelle kävelylenkille (toisin sanoen syömään!!)
Menimme Kengsington Marketin alueelle, joka on tosi makee vähän semmonen boheemi alue, ihan yliopiston kupeessa. Illalla siellä oli aika hiljasta, joten päätimme tulla myös uudestaan vielä aamulla, kun kaikki kaupat olisivat auki.
Kävimme syömässä Nirvana (!) nimisessä paikassa, jonka jälkeen kävelimme takaisin kämpille. Myöhemmin illalla lähdimme vielä hieman viihtelle, takaisin Kengsington Marketin alueelle, josta kuorituu yöksi oikea biletyksen keskus. Aivan ihania pieniä ja tunnelmallisia paikkoja koko alue täynnä!!

Lauantai

Lauantaina herättiin suht aikasin ja lähdettiin taapertelemaan kaupungille. Päätimme mennä syömään ensin Kengsington Marketille aamupalaa ja juomaan hieman kahvia että herää uuteen päivään. Nautimme aamupalan ihanassa hieman ränsistyneessä kulmakahvilassa, joka oli suosittu myös paikallisten keskuudessa. Kengsington Marketin alue on todella ihana. Se on boheemi alue,jossa on kahviloita, baareja ja erilaisia kauppoja. Lähinnä semmoinen ihana kultuurien yhteentörmäys paikka. Esim, Ansku osti sieltä Argentiinalaista mate-teetä ja suomalaista näkkäriä!! Ruokapaikat möivät eri maiden erikoisuuksia, laidasta laitaan. Rakastuin ihan tähän alueeseen! Tässä hieman kuvia:

Tämä auto oli juurtunut tähän :)

Suomalaista näkkileipää!

Kengsington Marketilta lähdimme kävelemään keskustaa kohti, tarkoituksena vain kävellä,kävellä ja kävellä kaupunkia ympäriinsä :) Menimme Chinatownin läpi,ja bussiasemalta kävimme ostamassa liput sunnuntaita varten.
Tallustelimme kaupunkia ympäriinsä, ostin uusimman Benazir Bhutton kirjan joka oli aivan naurettavan halpa verrattuna Suomen hintaan. Suomessa tämä kirja Benazir Bhutto "Reconciliation" maksaa lähemmäksi 30 euroa, nyt ostin sen 14 dollarilla, eli ehkä 10 euroa!! Jihuu!

Lounaan jälkeen lähdimme kävelemään ulos ostoskeskuksesta kun kuulimme musiikkia jonka alkuperän paikallistimme yhdelle aukealle. Siellä oli menossa himmeät kekkerit meksikolaiseen tyyliin, iso lava jossa bändi soitti, meksikolaisia ruokakojuja, tanssia ja menoa ja meininkiä. Sinne jäimmekin sitten ihmettelemään. Ostimme jälkkäriksi "zurrot", eli tikku-munkkeja joiden päällä oli suklaakastiketta, nam!

Päätimme lähteä kävelemään St.Lawrence marketille päin, joka on suuri kauppahalli, mutta kuinkas ollakaan, eksyimme kaikkialle muualle matkan varrella :)

St.Lawrence market oli hervottoman suuri halli, samantyyppinen kuin Kauppahalli Helsingissä, mutta vain tuplasti isompi. Ja ruokaa sai laidasta laitaan. Hieman kuolattiin kaikkia niitä ihania juustoja Anskun kanssa...

Paluumatkalla keskustaan päin, kävimme myös vilkaisemassa Hockey Hall of Famen, tosin emme maksaneet itseämme sisällä, vaan keskitimme pällistelyn ulkopuolella oleviin juttuihin.

Seinällä oli iso rivi erilaisia jääkiekkoja...

Ja kappas vaan mitä löysimmekään sieltä...:)

Koko päivän laahustuttuamme kaupungille, kävelimme takaisin Kengsington Marketille päin ja istuimme lepuuttamaan jalkojamme, joka todella tuli tarpeeseen. Illalla lähdimme ulos, menimme yhteen aivan ihanaan baariin, joka oli pieni, ja jossa oli ihania valoja ympäri kattoa. Myöhemmin illalla menimme Lee's Palaceen, jossa oli eri bändejä soittamassa. Ilta oli oikein mukava, valitettavasti koko päivän kävely vaati veronsa ja oli pakko mennä nukkumaan suht aikaisin..

Sunnuntai

Aikaisin sunnuntai aamulla sanoimme isot kiitokset isännällemme ja tallustimme kohti bussiasemaa. Bussimatka Niagaran putouksille kesti semmoiset 1,5 tuntia, joten ehdimme hyvin nauttia päivän ensimmäisen Starbucks annoksen :)

Saavuimme Niagaran putouksille ja olihan ne hienot :) Ja Kanadan puolelta ne näkee niin paljon paremmin kuin jenkkien puolelta!!
Itse putoukset olivat kyllä todella hienot, mutta jotenkin kaupunki ympärillä vähän laimensi tätä vaikutelmaa hienosta luonnon-ilmiöstä. Kuten muut vaihtarit kertoivat meille (he olivat viikko sitten yliopiston omalla retkellä putouksilla) koko kaupunki putouksien ympärillä on kuin pieni Vegas, joten kuva putouksista keskellä luontoa on vain kuvitteellinen..

Hyvin saimme kuitenkin kulutettua aikaa myös ympärillä olevassa kaupungissa, söimme lounasta ihanssa italialaisessa ravintolassa, kävimme Frankestainin kauhutalossa. Tämä oli muuten oikeasti aika kammottavaa. Reitti jota kuljettiin oli ihan pimeä, siellä oli eläviä näyttelijöitä ja meikäläinen puristi koko matkan ajan Anskun kättä niin paljon, että se raukka sai varmaan himmeet mustelmat. Tietenkin koko matkaa säesti ah, niin tyttömäiset kiljunnat. Mutta hah, selvisinpä siitä :)

Vasemmalla Kanada, oikealla USA

Neljän aikaa otimme bussin takaisin Torontoon, ja 19.30 bussin nokka suuntasi kohti Kingstonia.
Olimme yhdentoista jälkeen kotona, jonka jälkeen olimme hieman väsyneitä. Mutta oli todella kiva viikonloppu!!

Tulipas pitkä kirjoitus, jaksoitko lukea loppuun asti ;)
Tänään taas aamusta iltaan on luentoja. Kävin myös hakemassa lipun Homecoming futismatsiin, joka on ensi viikonloppuna, cool!!