tiistai 22. maaliskuuta 2011

Kansanmusiikkia

Tuli viikonloppuna, juurikin sitä rugbya katsellessa mieleen tehdä seuraavanlainen lista. Aika lyhythän siitä tuli, mutta toisaalta, en siitä kovin pitkää odottanutkaan. Tässä siis mun lempparimusiikkia säkkipillimaasta.

Skotlannin kansallislaulu - Flower of Scotland
Olen katsonut liian usein rugbya ja kuunnellut sen vuoksi tätäkin hymniä muutaman kerran, mutta mikäs siinä, se on todella kaunis laulu (tämä ei ole ehkä paras versio kyllä)



Loch Lomond by Runrig(olen muuten käynyt siellä!). Loch Lomond on siis iso järvi (ei lake vaan loch, kuten täällä sanotaan) n. 30 min matkan päässä Glasgowsta. Ja tätä biisiä oikeasti soitetaan baareissakin, on tullut todistettua sekin.



Ihana Auld Lang Syne, jonka sanat on kirjoittanut Skotlannin "kansallisrunoilija" Robert Burns. Laulu soitetaan vuoden vaihtuessa suuressa osassa englanninkielistä maailmaa ja mun täytyy sanoa että se saa mulla menemään kylmät väreet selkäpiitä pitkin. Tämä versio sattuu olemaan nyt SATC, mutta se oli mun mielestä paras jonka löysin youtubesta.



Nyt mennään kyllä naapurimaan puolelle (hups), mutta kun kaveri on puhunut tästä paljon ja nyt vasta tajusin mikä biisi on kyseessä vaikka hän on siitä monta kertaa puhunut! Pakkohan tämä on jakaa -  eli ihana Galway Girl!



Tässä mun suosikit siis. Ihan kaikki säkkipilli musiikki ei kyllä todellakaan iske, mutta näissä lauluissa on mun mielestä sellaista ihanaa tunnelmaa joka saa hyvälle mielelle!

Kävin myös jo jonkin aikaa sitten (kolmantena vuonna?) katsomassa bändiä nimeltä Red Hot Chili Pipers jotka nimensä mukaisesti soittavat populaarimusiikkia säkkipilleillä. He vetivät ihan mielettömän hyvin koko keikan läpi ja tunnelma oli ihan katossa! Tässä olisi nyt esimerkkiversiona esim Coldplayn Clocks.

1 kommentti:

  1. Jee, Galway girl!:)
    Tykkäsin tosi paljon myös tuosta Loch Lomondista - ja tuntuu, että olen tainnut kuulla sen ennenkin jossain..:)

    VastaaPoista

Kiva kun kommentoit!