torstai 9. elokuuta 2012

Reissupäivyri/ Battambang

No niin, ja taas tulisi reissujuttuja. Mihin tämä aika menee, tuntuu että vasta tulin reissusta mutta onhan siitä jo vaikka kuinka paljon aikaa!

Phnom Phenistä meidän matka jatkui 6 h bussimatkalla Battambangiin. Kyseessä on hyvin piskuinen kaupunki, mutta koska haluttiin nähdä myös jotain muuta kuin pääkaupunki ja Siem Reapin turistirysä, oli Battambang sitten hyvin matkan varrella (who am I kidding? Poikaystävä ehdotti et käydään täällä ja minä vaan myöntelin). Ja hyvä että käytiin koska se antoi taas hieman erilaista kuvaa tästä kauniista maasta. Kivointa oli se rauhallisuus ja turistien puute. Kukaan ei "ahdistellut" meitä ja siellä oli iloinen tunnelma. Kaikki lapsetkin aina hymyilivät leveästi ja vilkuttivat meidät nähdessään. Väkisinkin siinä tulee hyvä mieli. Koska kaupunki ei ollut niin iso, oltiin siellä vaan päivä ( 2 yötä) ja lähdettiin sitten jatkamaan matkaa.

Ensimmäisenä aamuna päätettiin mennä heti kuvailemaan auringonnousua meidän hotellin kattoterassilta. Oli vähän pilvinen aamu, mutta saatiin silti ihan kivoja kuvia!

Battambangin "turistihoukutus" on juttu nimeltä Bamboo Train. Eli kyseessä on pieni junarata joka kulkee kahden kaupungin välillä hieman Battambangin ulkopuolella, ja juna on sellainen bambu lautta johon sitten istutaan. Juna kulkee 14 km/h ja koska käytössä on vain yksi rata ja nämä bambu lautat kulkee sitä väliä edestakaisin, täytyy sitten aina jompikumpi junista vaan nostaa kiskoilta pois ja päästää toinen ohi. Tää oli ihan mielettömän hauskaa!

Radan varrella näkyi enimmikseen pusikkoa mutta välillä tuli avariakin kohtia..

Ja tässä siirettiin sitten meidän juna pois raiteilta kun vastaan tuli juna jossa oli enemmän ihmisiä.

Pysähdyttiin siellä toisessa kylässä hetkeksi ja meidät ympäröi sellainen sankka söpöjen lasten joukko jotka teki bisnestä näyttämällä turisteille paikallista riisitehdasta. Ne lapset oli kyllä aika söpöjä :)

Näitä kylttejä muuten löytyi JOKA PUOLELTA.

Erään tytön kanssa vaihdettiin rannekorut keskenämme :)

Tässä muuten näkyi se korruptiontaso Kambodzassa. Nimittäin kun tultiin paikalle tuk tukilla otti meidät vastaan mies poliisin uniformussa. Hitaana blondina kellot eivät vielä syttyneet päässä silloin mutta hetken myöhemmin. Poliisi sitten kertoi todella lyhyesti tämä jutun historiaa ennen kuin maksettiin rahat toiselle naiselle. Vain jotta epäilemättä se poliisi voi sitten myöhemmin kiskoa ne rahat takaisin tältä paikan vetäjältä. Otti hieman kalloon.

Tämän jälkeen huristeltiin tuk tuk-ajajamme kanssa (joka oli kanssa mielettömän hyvä tyyppi) sitten maaseudun läpi pienelle temppelialueelle. Siellä kavuttiin vuoren päälle jossa sijaitsi pari temppelinrauniota. Ihastelin niitä silloin ihan päätä pahkaa mutta sen jälkeen kun oli nähnyt Angkorin temppelit niin kyllähän nämä hieman kalpeni niiden rinnalla. Siellä ollessa yhtäkkiä joku avasi vesihanat ja 5 min aikana satoi vettä aivan järkyttävästi. Ja ihan yhtäkkiä :D

Sen jälkeen jatkettiin toiselle temppelille joka sijaitsi vielä korkeammalla vuorenhuipulla. Samalla alueella sijaitsi myös Killing Cavesit, eli ne luolat jossa Pol Potin hallinnon aikaan heitettiin ihmiset alas luolaan, jolloin he joko kuolivat heti tai viimeistään vammoihinsa. Paikka oli todella kaunis surullisesta historiasta huolimatta, sieltä oli upeat näkymät alas maaseudulle.

Illalla menimmekin sitten paikalliseen sirkukseen. Eikä mihin tahansa sirkukseen, vaan kyseessä on paikallisen NGO:n projekti joka auttaa kaupungin nuoria kouluttautumaan taiteen parissa. Eli oppilaat maalaavat, oppivat sirkustemppuja sekä muita luovia taitoja. Nyt menimme katsomaan heidän parhaan sirkusryhmänsä esityksen joka lähtee kiertueelle Eurooppaan nyt syksyllä. Kaksi koulun oppilaista ovat päässeet legendaariseen sirkusryhmään Montrealiin.

Me vietimme oikein hauskan illan tunnelmallisessa sirkuksessa jonne oli ahtautunut niin kaikki turistitkin kuin kylän lapsetkin ( ja vähän vanhemmatkin..)

Täytyy sanoa että me kyllä ihastuttiin Battambangin pikku kaupunkiin todella paljon ja yhdessä päivässä ehti nähdä jo kaiken oleellisimman vaikka oltais hyvin voitu jäädä hengailemaan vähän pidemmäksikin aikaa.