maanantai 19. elokuuta 2013

Melontaa Dinantissa

Viime torstain vapaapäivän kunniaksi olimme päättäneet lähteä päiväretkelle Dinantin kaupunkiin joka on n.1,5 h junamatkan päässä Brysselistä, melkoisen lähellä jo Ranskan rajaa (tai siltä ainakin näyttää kartassa). Olimme kuulleet jo etukäteen että kyseessä on todella söpö ja melkoisen pieni kaupunki, joten ihan innoissamme lähdimme matkaan. Reissun päätarkoitus oli mennä melomaan (siis kajakeilla mentiin joten onko melominen edes oikea nimitys?) mutta ehdittiin myös hyvin kävellä hieman ympäri Dinantia.

Kajakkien vuokrauspaikka oli selvästi aseteltu enemmän ihmisille joilla oli oma auto eikä julkisilla kulkeville. Bussit sinnepäin meni neljä kertaa päivässä (tässä kohtaa räjähdettiin nauruun) ja paikan nimi oli Dinant Kayak Lesser vaikka se sijaitsikin seuraavassa kylässä. Noh, otettiin sitten se bussi vaikka myöhemmin selvisi että oltaisiin ihan hyvin voitu kävellä se matka (kuten tehtiinkin takaisintullessa). Kuitenkin parin kommelluksen jälkeen päästiin aloituspaikkaan miljoonan muun lomalaisen kanssa.

Oltiin etukäteen varattu kajakit ja me otettiin poikaystävän kanssa tuplakajakki ja muu seurue meni sitten yksin tai parin kanssa. Reittivaihtoehtoina oli 12 km tai 21 km melonta - valittiin 12 km reitti koska todettiin että se on jo varmasti ihan riittävä meille (kuten olikin). Jotenkin hämärästi muistan että olen joskus melonut äidin kanssa jossain luonnonpuistossa Suomessa ja iskä huuteli toisesta kajakista ohjeita. Muistan myös kuinka en ollenkaan luottanut äidin melontataitoihin, joten nyt olin tyytyväinen kun minä istuin edessä ja poikaystävä takana ja hän hoiti kajakin ohjauksen. Kyllä minäkin yritin mutta en kuulemma tarpeeksi hyvin. Suuremmilta parisuhderiidoilta onneksi säästyttiin ja loppua kohti myös meikäläisenkin taidot parani ;)

Koska kaikilla oli vapaapäivä, kaunis joki jossa retki tehtiin oli AIVAN täynnä lomalaisia/turisteja ja välillä siellä oli niin täyttä että ei mahtunut melomaan minnekään suuntaan (varsinkin kun suurin osa ei tiennyt miten edes ohjata kajakkia). Olo oli kuin Linnanmäen törmäysautoissa konsanaan. Meillä ei ollut kuitenkaan kiire joten ei hermostuttu siitä, tottakai olisi ollut mukavaa jos olisi saanut nauttia luonnonrauhasta ihan oman porukan kesken, mutta tällä kertaa näin. Maisemat oli kuitenkin upeat ja oli aivan mahtavaa olla luonnonhelmassa. Nähtiinpä yksi aivan mieletön linnakin joen varrella ja pysähdyttiin sopivasti tauolle sen eteen.

Tauon jälkeen meillä oli vielä noin 5 km matkaa jäljellä ja täytyy myöntää että alkoi kyllä matka tuntua habassa. Perille päästyämme olinkin ihan rättiväsynyt ja melkoisen märkä, kenkiä myöten. Vaihtovaatteet olin onneksi ottanut mukaan mutta en toisia kenkiä joten tallustelin taas ympäriinsä poikaystävän miljoona numeroa liian suurilla flipareilla. Mutta ainakin jalat kuivui! Todella hauska kokemus ja oli tosi kivaa tehdä jotain hieman erilaista. Heti alkoi päässä kummittelemaan ajatukset melontalomasta Sloveniassa (joo, ehkä tarvitsen ensin hiukan lisää harjoitusta).

Vaikka oltiin kaikki aika nuutuneen oloisia (oikeasti, en muista koska mun yläkroppa olisi ollut niin hellänä), käveltiin takaisin Dinantiin koska ne bussit meni todella vaan neljä kertaa päivässä ja matka oli todella lyhyt. Matkalla törmättiin upeisiin maisemiin joita jäätiin kuvailemaan. Kerrankin jotain vähän erilaista kuin pelkkää tasaista peltoa!

Oli pakko myös hieman lisätä draama efektiä näihin kuviin...

Dinantissa oli ilmeisesti poikkeuksellisen enemmän ihmisiä kuin yleensä koska torstaina oli myös vuosittaisen Bathtub Regatan aika. Kyllä, siis kylpyamme regatta. Tämä kuulosti meidän korviin niin mielenkiintoiselta että pakkohan sitä oli mennä katsomaan vaikka ilmeisesti missasimme sen itse kisa (?) osuuden. Tämä on siis jokavuotinen perinne ja ihmisiä tulee ympäri Belgiaa tätä regattaa katsomaan. Kisailijoiden täytyy rakentaa oma "lautta" ja muita sääntöjä ilmeisesti ei ole kuin että siinä pitää olla kylpyamme mukana (jota käytettiin näköjään aika ahkeraan oluen säilömispaikkana). Aika hauska juttu. Ympäri kaupunkia oli aika riehakas tunnelma ja ihmisiä oli kuin pipoa. Purilaisten jälkeen otimme suunnaksi taas juna-aseman ja takaisin kohti Brysseliä. Kotiin päästessämme olimme niin väsyneitä että mentiin nukkumaan jo heti yhdeksän jälkeen!

Tässä yksi kylpyammelautta

Ihan loistava päivä, haluan kyllä ehdottomasti kokeilla melontaa joskus uudestaan! Ja Dinant oli hurmaavan söpö!

1. Vau, näyttää hauskalta!! Itsekin halusin melota (esim. täällä), mutta niitä mahdollisia paikkoja on aika vähän... Mulla olisi kyllä mennyt hemrot tossa väenpaljoudessa!

1. Taytyy myontaa etta ton meidan tauon jalkeen mullakin meni hermot, varsinkin kun ihmiset saattoi pistaa sen kajakin vaan poikittain keskelle vaylaa ja lillua siina. Joten kylla multakin paasi pari kipakkaa sanaa siina vaiheessa. Voisin kuvitella etta siella olisi ihan mahtavat olosuhteet ja maisemat melota!

2. Näyttää tosi söpöltä paikalta. Oltiin pari kertaa melomassa liikkatunneilla lukiossa ja kerran muistan dipanneeni Itämereen :) Toi kylpyammelautta-kisa on astetta hienompi versio suomalaisesta kaljakellunnasta ;)

1. Haha, ma kylla pelkasin kanssa alkuun etta dippaisin itseni, mutta onneksi vesi oli matalalla anyways niin ei olisi haitannut! Joo, muutenkin puhuttiinkin kavereiden kanssa et se oli ihan kuin kaljakelluntaa mut unohdin tietty sen jo, ihan oikeassa olet!

3. Ihan sairaan upeita kuvia!!